Doğa Dostu Yaşam / Yeşil Yaşam
Özelikle son ?10 ?
?Doğa-Çevre Dostu Yaşam? / ?Yeşil Yaşam Stili? insanın doğum öncesinden doğumuna, bebekliğine, çocukluğuna, ergenliğine, gençliğine, orta yaşlılığına, yaşlılığına, ölümüne, hatta ölümünden sonrasına bile uzanan ?holistik? bir süreci kapsayan çok yanlı, çok yönlü, çok parametreli yepyeni bir ?Yaşam-Varoluş Anlayışı?na, yepyeni bir ?Yaşam-Varoluş Felsefesi?ne, yepyeni bir ?Yaşam-Varoluş Pratiği?ne-?Praxis?ine karşılık düşüyor. Daha açık anlatımıyla, bu gelişme yine yepyeni bir ?Bilinçlenme?nin, yepyeni bir ?Evrensel Farkındalık?ın kaçınılmaz sonucu.
Bu bağlamda, diyelim ki, artık ?Çevre?den sadece ?Fiziksel Doğa?yı değil; ?Tarih / Kültür / İnsan / Gelecek? boyut ve bileşenlerini de içeren ?Bütünsel / Holistik? bir gerçekliği anlıyoruz.
Böylece; ?Çevre Koruma? yerine ?Çevre koruma, geliştirme, zenginleştirme, güzelleştirme? şeklinde bir yaklaşımın yaşama geçirilmesi gerekiyor.
Dolayısıyla; ?Çevre"; ?sosyal, kültürel, tarihsel, insani?; yani ?manevi boyutları? ve ?su, kanalizasyon, elektrik, yol, ulaşım, taşın, altyapı, konut, yerleşim, kentsel dönüşüm bölgeleri, sanayi-ticaret-turizm merkezleri; gaz-sıvı-katı atık-elektronik atık geri dönüşüm tesisleri, yenilenebilir enerji, doğa dostu enerji bileşenleri? gibi; ?maddi-fiziksel? boyutları ile ?Bütünsel-Holistik? olarak tanımlanmış oluyor.
20.04.2006 tarihinde kabul edilen ?5491 Sayılı Çevre Kanunu?nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun?un 2. Maddesi?ndeki ?Çevre? tanımı da şöyle: ?Çevre, canlıların yaşamı boyunca ilişkilerini sürdükleri ve karşılıklı olarak etkileşim içinde bulundukları biyolojik / fiziksel / sosyal / ekonomik ve kültürel ortam(dır)?
Bu bağlamda ?Çevre?nin Biyolojik / Fiziksel / Sosyal / Ekonomik ve Kültürel boyut ve bileşenleri bulunduğu vurgulanıyor.
Kuşkusuz ?Sosyal Ortam?; aynı zamanda tüm insani ilişkilerimizi içeren; ?Tarihsel ve ?Kültürel Ortam?sa hem evrensel insanlık değerlerini, hem tüm tarihsel mirasımızı, hem de ulusal değerlerimizi, gelenek-göreneklerimizi, inançlarımızı; özlem, beklenti ve umutlarımızı da içermek zorunda.
Vurgulayalım; ?Eğer, bir ürün / hizmet / proses / sistem / çözüm / faaliyet / çalışma / kurum / kuruluş / kişi tarih-kültür-çevre-doğa-insan-canlı-gençlik-gelecek-istihdam-tasarruf-sosyal sorumluluk-geri dönüşüm dostu ise, ?Yeşil?dir.
Ve bir yaşam ancak doğum öncesinden ölümden sonrasına kadar bu gibi ?Yeşillikler?le kuşatılmışsa, bu gibi ?Yeşillikler?le bütünleşmişse, bu gibi ?Yeşillikleri? özendiriyor, benimsiyor, içselleştiriyor, yaşıyor ve yaşatıyorsa ?Yeşil?dir.
O zaman ?Yeşil Yaşam?ın kapsam ve bileşenleri de tanımlanmış olur: Doğum öncesinden ölümden sonrasına kadar uzanan bütünleşik ve ?Yeşil? bir süreci kapsayacak şekilde ?Yeşil Yaşam Stili?nin tüm maddi-manevi talepleri ve bu taleplere karşılık düşen tüm ?Yeşil? ürün, hizmet, sistem ve çözümler de ?Yeşil Yaşam?ın alt yapısını oluşturur, oluşturmalıdır.
Dr. Müh. Sedat Özkol